Degree in computer??

22 Oktober 2012

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..



Assalamualaikum w.b.t.. salam sejahtera, salam 1 aqidah, salam 1 malay..errr.. Ok, insyaAllah, entry khas ini ditujukan khas buat adik-adik junior yang masih kepeningan untuk memilih kos apakah yang perlu diambil untuk sambung degree bulan 3 nanti.. Saya cuma memberikan sedikit guideline sahaja ada apa2 yang perlu mengikut apa yang saya tahu. (skema giler ayat)..hehe..

Berikut adalah guideline nya:

#1-Pilih Course yang diminati!
Ya, pilihan yang paling tepat adalah kursus yang diminati oleh diri sendiri.. bukan yang diminati oleh kawan, atau kawan kepada kawan, atau yang lebih membimbangkan awek sendiri atau awek kepada kawan.. Ingat pilih kursus yang kita sendiri MINAT. Itu akan lebih menjamin kesungguhan kita untuk belajar dimasa akan datang

#2 - Buat Research.
Fokus pada kursus yang kita nak ambik.. kemudian buatlah sedikit research berkenaan dengan kos yang diambil, bagaimana struktur akademiknya, peluang pekerjaan, gaji, pastu nilai-nilai diri yang perlu ada pada kita untuk pekerjaan tersebut. Cth mcm system analyst. Boleh tgk disini dan disini . Buatlah research sampai hati anda puas berkenaan dengan kos yang nak diambil

#3 - Masih blur lagi?
Tanyalah pendapat-pendapat abang-abang /kakak-kakak senior yang telah sambung ijazah. Timbang baik buruk dalam setiap apa yang diceritakan oleh mereka. *Jangan percaya sangat kat depa ni.. ada tokok tambah cerita nanti or cerita nak gebang2 je, tp..hehe.. dgn abg insyaAllah, xde nak gebang2.hihi.. ^_^..


#4 - Tanyalah Dia..
ehem, Dia tu bukan awek or sapa2.. tp tanyalah Dia yang menciptakan kita.. jika masih belum punyai jawapan yang solid untuk pilih kos apa, buatlah solat Hajat dan Istikharah.. moga-moga Allah berikan yang terbaik buat kita.. Dia yang lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita.
"..Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." [Al-Baqarah : 216]
tenangkan hati, jagan gopoh dalam membuat keputusan, mintalah pada Allah dengan sungguh-sungguh dan letakkan sepenuh tawakal padanya.. insyaAllah, Dia akan bagi yang terbaik buat kita.. yosh..

Jadi tu la sedikit perkongsian guidelinenya.. kalau hati dah tetap dan yakin dengan pilihan, jalan je insyaAllah.
*keputusan nanti xsemestinya dapat seperti yang kita mintak (sesetengahnya). ok, just do your best!

Bsc. Of Science (Hons) Information System Engineering..


Baiklah, abg akan fokus pada kos yang abg ambik sekarang.. dalam bahasa melayunya dia dipanggil Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) kejuruteraan Sistem Maklumat. Berkod CS226. Basically, kos ni berkaitan dengan Project management. Bagimana kita nak menguruskan pembangunan sesuatu projek berasakan sistem maklumat. Banyak fokus kepada process pembangunan sistem. Apa yang blajar time diploma dulu pun ada mcm SDLC (System Development Life Cycle) tp sangat2 detail dan lebih mendalam dengan bermacam-macam methodology.. Sem 1 ni banyak membaca je (semua subjek membaca) termasuklah subjek2 elektif mcm bel, technoprunureship-ENT600 (sory, xreti eja..haha).. banyak buat research, and presentation. Tiap2 sem mmg akan ada projek + presentation. Kna hilangkan rasa malu untuk menemu bual syarikat2.. banyak mengkaji business rule dalam company dan bagaimana sistem maklumat yang kita akan bina itu nanti akan menyelesaikan masalah sesebuah company. Perlu ada minat yang mendalam la dalam mengkaji dan memahami business rule dalam sesebuah company.. kerja nanti insyaAllah boleh jadi Project manager, System analyst, software engineer, System engineer or buka consultant sendiri dan lain2 (depend on rezeki yang Allah berikan). So, skarang ikhlaskan diri, belajar tu selain nak ilmu dan kerja best2 biarlah dapt redho Allah s.w.t semata-mata.. bila Allah redha, yang lain InsyaAllah akan mudah. ^_^..

Susah? Penat? Huh, belajar fitrahnya mcm tu. Perlu kesungguhan. time degree ni dah xsama macam diploma dulu. Boleh rileks2 lagi, assignment xbanyak.. banyak pun sempat kalau buat last-last minutes (mcm biasa je kan).. Degree ni hampir setiap Subjek ada projek. So kna pandai-pandai la arrange masa, buat schedule, praktikan skill life management mcm priority windows2 tah apa nama tu.. rajin2 la jumpa lecturer sbb lecturer xambi kesah pun ko datang ke x, hantar assignment ke x (kebanyakan la mcm tu)..

insyaAllah, tu la sedikit perkngsian ringkas abg senior yang bru dok kat part 3 ni.. ada 4 part lagi sebelum habis..huhu.. All the best utk adk2 semua.. I pray for your success.. may Allah help you to choose the best that really suite you, amin =)..wallahualam..

4 ulasan:

Unknown berkata...

great speech :)

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
依之汉 berkata...

Alamak! Dah tak update ke?

akmal fadhil berkata...

part 3 2012? hei saya grad 2013. siapa ni??

 
Foto saya
Pemuda Kelantan, Control System Engineer di sebuah Syarikat Minyak dan Gas. seorang musafir mencari bekalan amal untuk meraih Husnul Khatimah, kerana pengakhiran yang baik akan mendapat sesuatu yang baik di sana..hidup untuk mencari keredhaan Allah s.w.t "Tidak aku jadikan jin dan manusia itu melainkan hanyalah untuk beribadah kepadaKu"-51:56

Pengikut

Popular Posts