Hedonism lagi ke?

24 Oktober 2008

Assalamualikum w.b.t
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi Maha Mengasihani..

Pagi tadi seusai mandi dan solat tahjud, ana menuruni anak tangga dari bilik yang terletak ditingkat paling atas blok asrama untuk solat subuh disurau berdekatan. bila tiba di anak tangga kalo xsilap ana anak tangga di aras 2 kot, ada satu kertas yang tertampal didinding. Anak xingat apa yang ditulis cuma dibawahnya tertulis "XPDC Dakwah".. em, ni mesti berkenaan event yang dijalankan malam ni. Ya, event yang pada pendapat ana tidak menepati apa yang telah disyariatkan dalam islam, yakni melanggar hukum-hukam islam. Iaitu event berkaitan hedonism dan realiti (tp malam ni buakan realiti tV tapi mmg realiti la..xpaham?emm..).

abviously bagi ana, event tersebut perlu ditentang dengan sekeras-kerasnya, namun perlulah dengan cara yang berhemah yakni tidak menimbulkan huru-hara, dan sebagainya. Teringat lagi satu event hedonism yang diadakan sem lepas, ada satu grup yang menentang secara terbuka juga dilakuakan pada hari jumaat. Ya, ana menyokong mereka yang menentang ni 100%, tapi pada hemat ana, ianya perlulah dibuat secara profesional dan matang, yakni tidak menimbulkan sebarang kekecohan sebab kita sekarang berada dalam kampus universiti, bukan di luar universiti, jadi adab dan tatasusila perlu juga dijaga sebagai orang yang membawa islam dan menjadi figure di universiti. (semoga Allah terus merahmati grup yang menentang ni dan memberi kejayaan kepada Islam ameen..)

Afwan ana katakan, umat sekarang amat sukar dibentuk. Sekiranya kita menentang dengan keras, nescaya keras la juga lawannya. Bagi ana, bagi mengurangkan bilangan pengunjung ke event tersebut, kesedaran perlulah ditanam lebih awal, yakni seminggu atau lebih bagi menanamkan kefahaman kepada pelajar. Kita bagi nasihat dari bilik ke bilik. Bg flyers dan penerangan melalui majlis-majlis kecil seperti bacaan Al-Mulk dan tazkirah berkenaan pengharaman hedonism yang berlebih-lebihan.InsyaAllah, sekiranya kita bekerja keras, bersungguh-sungguh dan ikhlas untuk menolong agama Allah, insyaAllah dengan Izin Allah, Dia akan memberikan kemenangan kepada islam.

"Wahai orang-orang yang beriaman, sekiranya kamu menolong (dijalan Allah), nescaya Allah akan meolongmu dan mengukuhkan kedudukanmu"
(Muhammad 47:7)

kepada yang teringin atau berminat atau terlintas fikiranya untuk menyertai event tersebut, ana nasihatkan agar muhasabah balik. Jangan biarkan diri kita terjerumus kepada perkara-perkara maksiat .

"Orang-orang munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama Dengan setengahnya Yang lain; mereka masing-masing menyuruh Dengan perbuatan Yang jahat, dan melarang dari perbuatan Yang baik, dan mereka pula menggenggam tangannya (bakhil kedekut). mereka telah melupakan (tidak menghiraukan perintah) Allah dan Allah juga melupakan (tidak menghiraukan) mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu, merekalah orang-orang Yang fasik. " [At-Taubah:67]

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lemeq...being very proud of you...honestly..=) btw, hope u dun mind lau aku tegur, it is HEDONISM not HENDONISM.. k..=)

AhMiEzZ berkata...

owh ye ke..hahah...silap ar..thanx jiha

 
Foto saya
Pemuda Kelantan, Control System Engineer di sebuah Syarikat Minyak dan Gas. seorang musafir mencari bekalan amal untuk meraih Husnul Khatimah, kerana pengakhiran yang baik akan mendapat sesuatu yang baik di sana..hidup untuk mencari keredhaan Allah s.w.t "Tidak aku jadikan jin dan manusia itu melainkan hanyalah untuk beribadah kepadaKu"-51:56

Pengikut

Popular Posts