Silver Program

30 Ogos 2008

Assalamualaikum..

hari khamis dan jumaat yang lepas, dengan izin Allah, aku sempat menghadiri satu program yang dianjurkan oleh pihak universitiku...program khas untuk pelajar-pelajar 'cemerlang' sem kedepan..
antaraobjektif tersebut adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang kurang perform sem lepas (termasuk la diriku).. Ianya merupakan satu program yang amat menarik dan berguna bagi diriku yang lemah ini.. kami diajar bagaimana nak menguruskan masa dengan baik, bagaimana nak first thing first disamping slot2 yang menghiburkan.. (time nyanyi dan joget-chicken dance [nanti boleh la aku guna utk buat program motivasi skeolah hi3])..

Tapi yang paling menarik adalah masa sharing pengalaman dan cara belajar sem2 lepas.. aku amat-amat tertarik dengan apa yang diceritakan oleh senior2 ku.. ada yang dah beberapa sem extend.. hui, bagiku, ianya amat cukup memberi pengajaran agar aku belajar dengan lebih tekun...

ada seorang senior 3rd year 1st sem yang menceritakan sem lepas, dia 'all out' mejalankan MLM (Multi Level Marketing) sehingg mendapat keuntungan sebnayak RM20K, bahkan ada student universitiku yang mendapat untuk dalam perniagaan ini sehingga RM50K..tapi dia dah berhenti membuat peniagaan ni bila dia bertanya ustaz berkenaan hal ni. Ustaz yang dijumpainya menceritakann dalam perniagaan ni ada shubhat (samar-samar).. jadi, instead of eating such a 'haram' money, he deside to stop it.. alhamdulillah, aku juga sempat memberi sedikit nasihat kepadanya.. ada juga seorang senior yang dah bersem-sem dan hampir dibuang dari universiti sebab selalu fail, menceritakan keadaannya sem2 lepas. dia merupakan penyanyi 'karok' [tak silap aku karaoke] di pusat2 karaoke di sekita universitiku. cara penyampaiannya amat sempoi dan gila2 tapi ada point yang aku dapat dan dijadikan ibrah kepadaku.. walaupun dia lalai dengan dunianya namun, aku dapat detect yang dia masih mahukan islam dengan sempurna.. ia jelas aku nampak ketika dia bertanya kepada seorang ikhwah (masa tu la) bagaimana mencari ketengangan selepas ikhwah tersebut sharing sedikit tentang kehidupanya di universiti. dia seolah-olah mencari ketenangan tersebut, dan dia juga akui sekiranya agama diketepikan, nescaya hidup akan musnah.. terdetik juga dihatiku sekiranya brother ni didakwahi dan dibersihkan, pasti dapat digunakan untuk mengembangkan dakwah. Namun aku xsempat berjumpa dengannya sebab slot2 seterusnya dia dah tak datang..huhu~~ semoga Allah membuka hatinya untuk kembali kepada Islam yang sebenarnya..

selama menghadiri program yang singkat tersebut, aku dapat lihat berbagai-bagai ragam manusia. ada yang gila movie, shoping, masalah ngan awek, family prob, dan sebagainya. dan semua itu menjadi satu ikhtibar buat diriku.. setelah semua permasalahna dikesan, kami diminta untuk membuat perancangan belajar dan target untuk semester ni.. yang aku dapat lihat, ramai yang mempunyai cita-cita yang tinggi termasuk diriku... ^_^ cuma, perlu usaha yang lebih untuk merealisasikanya..

program tersebut berakhir pada petang jumaat..seblum pulang, aku sempat membeli sebuah buku yang bertajuk 'Berjaya ke Universiti' untuk rujukan ku sendiri dan untuk program motivasi sekolah yang akan aku join kedepan.. Aku doakan semoga apa yang dicita-citakan dan dilafazkan oleh setiap peserta ketika program tersebut dapat direalisasikan dan dimakbulkan oleh Allah s.w.t Wallahualam...

Tiada ulasan:

 
Foto saya
Pemuda Kelantan, Control System Engineer di sebuah Syarikat Minyak dan Gas. seorang musafir mencari bekalan amal untuk meraih Husnul Khatimah, kerana pengakhiran yang baik akan mendapat sesuatu yang baik di sana..hidup untuk mencari keredhaan Allah s.w.t "Tidak aku jadikan jin dan manusia itu melainkan hanyalah untuk beribadah kepadaKu"-51:56

Pengikut

Popular Posts