Friendster dan kawan-kawan

23 Oktober 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Segala puji dan puja sama-sama kita sembahkan kepada Rabb yang Maha Agung, yakni Allah s.w.t. selawat dan salam kita sama-sama ucapkan kepada Idola umat islam iauitu Muhammad bin Abdullah, Rasullulah s.a.w yang mulia kerana dengan berkat perjuangan baginda, kita dapat merasai nikman Islam dan Iman..

seperti yang kita sedia maklum, laman-laman sosial seperti facebook, friendster, Hi-5, Myspace, n etc lagi adalah amat popular dikalangan remaja..tidak kurang juga pelajar-pelajar sekolah rendah juga telah mula mempunyai akaun dalam laman-laman sosial ini. tidak kurang juga golongan-golongan emas yang mungkin ingin mencari kenalan lama yang telah terpisah ribuan hari..


sempat juga bebrapa hari lepas, 'mebelek-belek' senarai kenalan saya di laman sosial Friendster..hajatnya nk bertanya khabar dgn kawan-kawan disekolah dahulu.. ye la kan, dah beberapa tahun berpisah, ingin juga menyambung kembali silaturahim.. tapi, hampa dan sedih..
kerana apa? kerana melihat kelakuan-kelakuan serta gamabr-gambar kawan-kawan saya dalam laman sosial mereka..



Ya Allah, geli pon ada, jijik pon ada.. somehow, kelu xterkata.. melihat gambar-gambar mereka sedang perposing dengan awek-awek @ pakwe-pakwe mereka.. Hati ini cuba la juga berprasangka baik kan..mungkin adk2..atau mungkin bini meraka..tp yg sedih bila ditajuk album itu ada sesetengahnya terpapar 'gambar awek aku'..


Ye..kawan-kawan saya sudah hilang rasa malu mereka..sedih ketika melihat gambar-gambar mereka berpelukan 'bahagia' dengan pasangan masing-masing.. ada yang menyandar kepalanya ke bahu pasangan, ada yang berpegangan tangan, ada juga yang meletakkan muka mereka dekat antara satu sama lain..malu rasanya nak terangkan disini, tp itu la hakikatnya.. mana hilangnya maruah mereka? kemana hilangnya jati diri mereka? mana hilangnya pendidikan islam yang diajar semasa di maktab (MRSM) dahulu? Xmalukah dengan ibu bapa? xmalukah dengan guru-guru? xmalukah dengan kawan-kawan lain? dan yang lebih serius, xmalukah kamu kepada Allah?

" Alah, ko tu sibuk je..dengki la tu xde awek..tah-tah gay.." mungkin ini antara perkara yg bermain diminda mereka apabila ditegur...
Maaf..saya menegur bukan saya dengki xde awek..bukan saya dengki awek korang cun..cuma saya ingin nasihati anda agar berkelakuan lebih sopan, lebih mature dan ingatkan Allah dalam melakukan sesuatu perkara.. saya bukanlah manusia yang sempurna untuk nasihatkan kamu, cuma saya berusaha untuk menjadi yang terbaik..

Wahai kawan-kawanku sekalian saya inigin anda menghayati satu ayat Quran dalam surah An-Nur ayat 30 (utk lelaki) dan 31 (utk prempuan)

"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."-30

"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung."-31
Begitulah apa yang diperkatakan oleh Allah s.w.t..jelas dan terang maksudnya.. pandangan sahaja perlu ditahan kepada bukan muhrim, apatah lagi berpeluk-pelukan..

Ada 2 hadith yang ingin saya nyatakan disini berkenaan bersentuhan dengan bukan muhrim
hadithnya berbunyi seperti ini..

1-Jika lelaki dan perempuan yang bukan muhrim bersentuh antara satu sama lain dengan sengaja, maka ianya lebih teruk daripada MENYENTUH BABI!!!

2-Lebih baik menusuk besi yang panas kedada daripada bersentuhan antara lelaki dan perempuan dengan sengaja..

kedua-dua hadith adalah hadith sahih (minta untuk cek balik)

Nah..sanggupkah kamu menyentuh BABI? sanggupkah kamu menusuk BESI YANG PANAS kedadamu? biasanya orang melayu ni cukup sensitif dengan isu BABI..tp kurang sensitif pula dengan dosa yang lebih besar daripada menyentuh babi!!

wahai kawan-kawanku sekalian, sama-samalah kita muhasabah diri sendiri.. tinggal lah perbuatan yang dilarang itu..dan tinggallah juga apa2 yang tidak bermanfaat kepad kita..kerana orang muslim tidak melakukan perkara-perkara yang tidak bermanfaat buat diri mereka..
Jauh disudut hati, saya mahukan kita semua dapat berubah.. raihlah cinta Allah dahulu sebelum meraih cinta manusia kerana cinta Manusia akan sampai dengan automatiknya bilamana cinta Allah menapaki tangga yang pertama di hati kita.

wallahualam..sekadar perkongisan daripada seorang insan yang lemah..

2 ulasan:

A.K.U dan K.A.M.I berkata...

Sabar bah..jangan sedih bah...

AhMiEzZ berkata...

xsedih pon..kecewa sket..

 
Foto saya
Pemuda Kelantan, Eksekutif IT di sebuah syarikat Oil and Gas. seorang musafir mencari bekalan amal untuk meraih Husnul Khatimah, kerana pengakhiran yang baik akan mendapat sesuatu yang baik di sana..hidup untuk mencari keredhaan Allah s.w.t "Tidak aku jadikan jin dan manusia itu melainkan hanyalah untuk beribadah kepadaKu"-51:56

Pengikut

Popular Posts