Infaq

21 November 2009


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Alhamdulillah, masih diberikan oleh Allah s.w.t kesihatan yang baik dan sempuran..segala puji dan yukur aku sembahkan padaMu ya Allah.. Hari rabu yang khamis yang lepas, saya berkesempatan untuk membuat sedikit pahala dihospital. Saya tiada apa2 skarang untuk diinfaqkan..duit pon xcukup utk makan, al maklum la, tanam anggur sekarang..(sbrnya, itu bukan alasan..huhu).. jadi saya dan seorang lagi ikhwah bercadang untuk menderma darah..darah ye, jgn tertinggal H pula, nanti jadi lain plak, mcm samy vellu pernah sebut kat TV dulu..saya dan sahabat (baca: ikhwah) ni masih teruna lagi. Usai menghantar seorang ikhwah ke stesen KTM kerana beliau perlu ke Kajang, kami berdua merempit ke Hospital besar Ipoh.. dah lama juga xderma darah neh..dah lebih 5 bulan dah..sepatutnya 3 bulan sekali. Alhamdulillah, Allah permudahkan segala urusan, usai menjawab beberapa soalan dalam kertas (soalan yang sampai kiamat pon xakan kuar dalam SPM) dan menimbang berat badan, proses mencucuk pun bermula.. Amir senang sahaja Nurse cari urat lengan dia, saya pula, agak sukar..mungkin bisep terlalu besar kot..haha..lepas jarum dicucuk, bermula lah operasi menyedut lemak..ops, menyedut darah..


Berehat seberntar selepas mengeluarkan darah dari lengan


saya pon berehat juga..xlama pon derma ni, dalam 1/2 jam je


xsakit pon. ala, bak kata orang-orang tu dulu, macam kene 'ketik' (gigit) semut je

Jangan beli barangan ini dengan sengaja. Kalo dapat free, layan

Usai menderma darah, kami pun diberi minum milo kotak dan biskut tiger yang jelas-jelas patut diboikot kan.. tapi takpe la, rezeki kami..tapi kalo dibeli secara sengaja, saya tak akan sesekali lakukan..serius!! Alhamdulillah..dapat juga menunaikan tanggungjawab saya sebagai seorang manusia.. diharapkan agar darah yang saya derma itu, dapat kepada orang-orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah, mana la tahu, bila dapat darah saya tu, orang tersebut dapat menjadi sihat, dapat beribadah kepada Allah dengan tekun dan baik, dapat berdakwah lagi ataupun paling kurang berjihad hingga syahid, insyaAllah, ada rezeki, pahalanya pon saya akan dapt.. so, pada sesiapa yg masih ragu2 untuk menderma darah, tak perlu ragu-ragu la ye..n lelaki-lelaki yang takut untuk menderma darah, mungkin bleh cek balik kejantanan anda..haha..wallhualam..

p/s: afwan, entry kali ni sempoi2 saje.. nk rush sebb kejap lagi saya akan naik bas ke kelate..Moga Allah menyelamatkan dan permudahkan saya, ameen..ops, ada orang acccident moto kat jalan depan asrama saya..astagfirullah..

2 ulasan:

Amin Baek berkata...

n lelaki-lelaki yang takut untuk menderma darah, mungkin bleh cek balik kejantanan anda..haha..wallhualam..

hahaha...lawak2..cek balik ye..hehe
balik da ke???awl nye..kami blom abes paper..huhuh

ibnusarha berkata...

ooo derma darah nyer bgus2...

 
Foto saya
Pemuda Kelantan, Eksekutif IT di sebuah syarikat Oil and Gas. seorang musafir mencari bekalan amal untuk meraih Husnul Khatimah, kerana pengakhiran yang baik akan mendapat sesuatu yang baik di sana..hidup untuk mencari keredhaan Allah s.w.t "Tidak aku jadikan jin dan manusia itu melainkan hanyalah untuk beribadah kepadaKu"-51:56

Pengikut

Popular Posts