Friendster dan kawan-kawan

23 Oktober 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Segala puji dan puja sama-sama kita sembahkan kepada Rabb yang Maha Agung, yakni Allah s.w.t. selawat dan salam kita sama-sama ucapkan kepada Idola umat islam iauitu Muhammad bin Abdullah, Rasullulah s.a.w yang mulia kerana dengan berkat perjuangan baginda, kita dapat merasai nikman Islam dan Iman..

seperti yang kita sedia maklum, laman-laman sosial seperti facebook, friendster, Hi-5, Myspace, n etc lagi adalah amat popular dikalangan remaja..tidak kurang juga pelajar-pelajar sekolah rendah juga telah mula mempunyai akaun dalam laman-laman sosial ini. tidak kurang juga golongan-golongan emas yang mungkin ingin mencari kenalan lama yang telah terpisah ribuan hari..


sempat juga bebrapa hari lepas, 'mebelek-belek' senarai kenalan saya di laman sosial Friendster..hajatnya nk bertanya khabar dgn kawan-kawan disekolah dahulu.. ye la kan, dah beberapa tahun berpisah, ingin juga menyambung kembali silaturahim.. tapi, hampa dan sedih..
kerana apa? kerana melihat kelakuan-kelakuan serta gamabr-gambar kawan-kawan saya dalam laman sosial mereka..



Ya Allah, geli pon ada, jijik pon ada.. somehow, kelu xterkata.. melihat gambar-gambar mereka sedang perposing dengan awek-awek @ pakwe-pakwe mereka.. Hati ini cuba la juga berprasangka baik kan..mungkin adk2..atau mungkin bini meraka..tp yg sedih bila ditajuk album itu ada sesetengahnya terpapar 'gambar awek aku'..


Ye..kawan-kawan saya sudah hilang rasa malu mereka..sedih ketika melihat gambar-gambar mereka berpelukan 'bahagia' dengan pasangan masing-masing.. ada yang menyandar kepalanya ke bahu pasangan, ada yang berpegangan tangan, ada juga yang meletakkan muka mereka dekat antara satu sama lain..malu rasanya nak terangkan disini, tp itu la hakikatnya.. mana hilangnya maruah mereka? kemana hilangnya jati diri mereka? mana hilangnya pendidikan islam yang diajar semasa di maktab (MRSM) dahulu? Xmalukah dengan ibu bapa? xmalukah dengan guru-guru? xmalukah dengan kawan-kawan lain? dan yang lebih serius, xmalukah kamu kepada Allah?

" Alah, ko tu sibuk je..dengki la tu xde awek..tah-tah gay.." mungkin ini antara perkara yg bermain diminda mereka apabila ditegur...
Maaf..saya menegur bukan saya dengki xde awek..bukan saya dengki awek korang cun..cuma saya ingin nasihati anda agar berkelakuan lebih sopan, lebih mature dan ingatkan Allah dalam melakukan sesuatu perkara.. saya bukanlah manusia yang sempurna untuk nasihatkan kamu, cuma saya berusaha untuk menjadi yang terbaik..

Wahai kawan-kawanku sekalian saya inigin anda menghayati satu ayat Quran dalam surah An-Nur ayat 30 (utk lelaki) dan 31 (utk prempuan)

"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."-30

"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung."-31
Begitulah apa yang diperkatakan oleh Allah s.w.t..jelas dan terang maksudnya.. pandangan sahaja perlu ditahan kepada bukan muhrim, apatah lagi berpeluk-pelukan..

Ada 2 hadith yang ingin saya nyatakan disini berkenaan bersentuhan dengan bukan muhrim
hadithnya berbunyi seperti ini..

1-Jika lelaki dan perempuan yang bukan muhrim bersentuh antara satu sama lain dengan sengaja, maka ianya lebih teruk daripada MENYENTUH BABI!!!

2-Lebih baik menusuk besi yang panas kedada daripada bersentuhan antara lelaki dan perempuan dengan sengaja..

kedua-dua hadith adalah hadith sahih (minta untuk cek balik)

Nah..sanggupkah kamu menyentuh BABI? sanggupkah kamu menusuk BESI YANG PANAS kedadamu? biasanya orang melayu ni cukup sensitif dengan isu BABI..tp kurang sensitif pula dengan dosa yang lebih besar daripada menyentuh babi!!

wahai kawan-kawanku sekalian, sama-samalah kita muhasabah diri sendiri.. tinggal lah perbuatan yang dilarang itu..dan tinggallah juga apa2 yang tidak bermanfaat kepad kita..kerana orang muslim tidak melakukan perkara-perkara yang tidak bermanfaat buat diri mereka..
Jauh disudut hati, saya mahukan kita semua dapat berubah.. raihlah cinta Allah dahulu sebelum meraih cinta manusia kerana cinta Manusia akan sampai dengan automatiknya bilamana cinta Allah menapaki tangga yang pertama di hati kita.

wallahualam..sekadar perkongisan daripada seorang insan yang lemah..

Hari ini..Genap

07 Oktober 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam ukhuwahfillah..

Alhamdulillah wa syukur lillah kerana masa diberikan kepanjangan umur untuk terus beribadat dan patuh kepada Allah s.w.t.. sesungguhnya, Allah itu la yang maha hidup lagi perkasa.. masih teringat lagi beberapa potong ayat Al-Quran yang masih terngiang2 dalam ingatan saya semasa menjalani training ESQ beberapa hari yang lepas..ayat yang menerangkan tentang kekuasaan Allah s.w.t

"Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai Bahawa Sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda Yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda Yang hidup? maka mengapa mereka tidak mahu beriman? "-Al-anbiya' ayat 30

"Maka apabila langit telah terbelah dan menjadi merah mawar seperti (kilauan) minyak, maka nikmat tuhanmu yang manakah kamu dustakan?"- Ar-Rahman ayat 37-38


Subahanallah.. maha benar Allah yang menciptakan segala isi langit dan bumi.. namun mengapa kita masih ingkar kepadanya? mengapa kita masih mampu melakukan maksiat kepadanya? mengapa kita masih sombong kepadanya? mengapa kita masih berbuat dosa sedangkan kita mengetahui Allah itu dekat dengan kita, bahkan lagi dekat dengan urah merih kita? Astagfirullah.. sama-sama beristighfar..muhasabah diri dalam rangka memperbaiki diri untuk menjadi seorang muslim yang betul2 betul beriman kepada Allah s.w.t..

Alhamdulillah juga..hari ini genap saya berusia 20 tahun.. sudah 20 tahun saya hidup.. panjangnya usia seseorang itu masih belum boleh menjamin dirinya akan masuk ke syurga mahupun neraka.. apa yang diukur oleh Allah s.w.t di akhirat kelak, adalah betapa bertaqwanya seseorang itu kepada Allah s.w.t.. terkadang saya juga seringkali berfikir? bisakah aku masuk syurga? cukupkah dengan solat yang aku lakukan? cukupkah aku berbakti kepada ibubapa? cukupkah aku berbuat untuk Islam? cukupkah aku memenuhi hak2 diriku sebagai seorang Muslim kepada orang2 disekelilingku? ditambah lagi dengan dosa2 yang telah diriku lakukan?
Ya Rabbi, masih belum mampu aku menghidu bau syurgaMu dengan amal-amal + dosa-dosa ku ini..apatah lagi melangkah masuk ketempat yang sangat diimpi-impikan oleh semua orang, bahkan orang kafir juga! di akhirat kelak.. mohon petunjukMu ya Allah..

Ramai yang wish besday saya hari ini..di facebook, di forum, SMS.. dan tidak kurang juga bertanya " macam mana sambutan besday nanti"..saya hanya tergelak kecil.. oh..sebelum tu terima kasih kepada sahabat-sahabat saya atas ucapan itu.. saya bukan lah mengharapkan sambutan hari jadi itu dibuat, atau mengharapkan hadiah-hadiah yang bagus-bagus. Tidak, tidak sama sekali.. cukuplah doa-doa kalian..doa-doa agar saya menjadi hamba Allah yang beriman, hamba Allah yang bertaqwa, hamba Allah yang mampu membawa Islam dan dakwah dengan sebaik-baiknya.. itu yang saya harapkan..cukup saja doa itu..tidak perlulah sesuatu dalam bentuk material..

Saya masih ingat lagi, 2 tahun lepas..dan pada tarikh yang sama..saya mula tersentuh dengan tarbiyah.. dan inilah saya anggap antara hadiah yang paling bermakna Allah berikan kepada saya semasa hari jadi saya..(sesunggunya Allah itu maha pemurah dan selalu membrikan yang terbaik buat hambaNya).. pada tarikh inilah saya mula bersemangat untuk melakukan kerja-kerja islam.. sungguh, ianya satu kenangan yang amat manis buat diri saya.. Walaupun dalam tempoh 2 tahun yang singkat ini, berbagai-bagai cabaran dan perubahan yang berlaku kepada diri saya dan insyaAllah saya akan hadapinya dengan penuh kesabaran..bagaimana mungkin saya ingin masuk ke syurga seandainya tidak diuji kan?
"Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?Dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahuiNya tentang orang-orang Yang berdusta." Al-Ankabut ayat 2-3

"Adakah patut kamu menyangka Bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti Yang telah berlaku kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kamu? mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang Yang beriman Yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" ketahuilah Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah)." Al Baqarah ayat 214
Begitulah hakikat kita sebagai seorang hamba Allah..kita akan senantiasa diuji.. apa yang penting, optimis dengan segala ujian itu dan mohonlah doa dengan sebanyak-banyaknya agar kita beroleh rahmat dan petunjuk daripadaNya..
wallahuam..

p/s: Tolong doakan untuk diri saya ^_^



 
Foto saya
Pemuda Kelantan, Eksekutif IT di sebuah syarikat Oil and Gas. seorang musafir mencari bekalan amal untuk meraih Husnul Khatimah, kerana pengakhiran yang baik akan mendapat sesuatu yang baik di sana..hidup untuk mencari keredhaan Allah s.w.t "Tidak aku jadikan jin dan manusia itu melainkan hanyalah untuk beribadah kepadaKu"-51:56

Pengikut

Popular Posts