Baksos anak yatim Bait Al-amin

30 Ogos 2009

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Segala puji dan puja buat sang pencipta alam yakni Allah s.w.t..selawat dan salam kita sama-sama panjatkan buat Sang Murrobi Agung, Muhammad Bin Abdullah kerana dengan segala usaha perjuangan dakwah baginda, kita sama-sama dapat merasai nikmat iman dan islam serta mneyambut bulan ramadhan yang penuh barokah ini.

dikesempatan bulan ramadhan yang penuh berkah ini, kita disarankan agar memperbanyakkan amal ibadat kita sesuai dengan ramadhan yang dijuga diberi julukan dengan Bualan ibadah, bulan ukhuwah dan sebagainya..

seperti biasa, pada setiap kali ramadhan menjelang, saya dan kawan2 akan mengadakan aktiviti amal bersama-sama dengan anak-anak yatim yang bernaung dibawah syarikat motivasi purebase training center, seiring dengan apa yang difirmankan oleh Allah s.w.t
"tentang dunia dan akhirat. Dan mereka bertanya kepadamu tentang anak yatim, katakalah: "Mengurus urusan mereka secara patut adalah baik, dan jika kamu bergaul dengan mereka, maka mereka adalah saudaramu; dan Allah mengetahui siapa yang membuat kerusakan dari yang mengadakan perbaikan...."-2:220

"Dan mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan"-76:8
Program kami bermula pada malam sabtu dimana, kami dikumpulkan di sebuah surau di tronoh untuk sesi taaruf bersama-sama dengan ahli kelab. Maklum la, ahli kelab purebase ini dtgnya daripada pelbagai IPT. Peserta2 adalah terdiri daripada pelajar UTP, UiTM Perak, UiTM Shah Alam, KPLM, Kolej MARA Bangi dsb. Pada malam itu juga, kami sempat menyambut hari lahir seorang ahli kelab dan kami dijamukan dengan sebiji kek yang best..

Keesokan paginya, kami bersiap2 untuk bertolak ke rumah anak yattim tersebut. seramai lebih kurang 60 orang peserta yang mengikuti program ini. 55 ikhwah dan 5 orang akhwat. kami dibahagiakan kepada beberapa jenis kenderaan. ada yang naik van, kereta dan moto (rumah anak yatim i dekat je dgn tronoh).. kami mengambil masa lebih kurang 20 minit utk sampai ke rumah anak yatim baik Al-Amin tersebut..

Sesampainya disana, kami membuat sedikit majlis pembukaan dan kemudiannya meneruskan aktiviti..aktiviti2 ni di 'lead' oleh seorang ATS ESQ (Alumni training support ESQ)- akh farul.. sape2 yang penah pg ESQ, memang nampak macam sama..cuma trainer ni free dan x bertauliah..hehe..sorry farul.. selain itu, ada juga sesi muhasabah dan tayangan..bdk2 ni cukup seronok dengan tanyangan dan sedih dengan muhasabah (ye la, muhasabah tak kan nak gelak2 ketawa plak kan)..keseluruhan program berjalan dengan lancar... saya dan ikhwah2 lain juga banyak mencurahkan idea dan membantu farul agar perjalanan program ini lancar.. setelah beraktiviti, kami tiba la masa yang ditunggu2 iaitu berbuka puasa...kami berbuka puasa dengan anak2 yatim tersebut.. memang best + penat layan anak2 yatim ni sebab mereka ni suka dimanja dan ada juga yang xbleh duduk diam..huhu..usai berbuka dan solat maghrib, kami bertolak ke surau di tronoh utk solat isyak dan terawih..sebelum pulang, seperti biasa, kami akan bersalam-salaman antara satu sama lain..





Antara peserta-peserta yang terlibat dalam menjayakan program ini


Liqo' ukhuwah sebelum memulakan program





Aktiviti bersama-sama dengan anak yatim


Berbuka puasa bersama-sama dengan anak yatim

Saya dan Ramadhan

25 Ogos 2009

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Alhamdulillah, kini kita semua telah berkesempatan untuk merasai dan menikmati madrasah Ramadhan pada tahun ini..syukur juga kita sama2 titipkan buat sang pencipta yang Maha Agung yakni Allah s.w.t kerana menizinkan kita untuk terus beribadat dan bertaubat atas segala kekhilafan kita..

Afwan, mungkin sudah lebih sebulan saya tidak menulis..mungkin kesibukan masa dan beberapa masalah yang muncul dalam hidup menyebabkan saya tidak ada 'mood' nak menulis. biasa la, kita sebagai manusia biasa sudah tidak akan sesekali bebas daripada menghadapi masalah. Namun, berprasangka baik lah kepada Allah kerana setiap ujian itu pasti ada hikmah untuk kita, samaada Allah ingin mengampunkan dosa kita, meningkatkan iman dan taqwa kita atau mungkin saja Allah mahu mengkhifarah dosa2 yang lalu..namun, bersyukurlah dengan setiap ujian kerana bagi orang-orang yang beriman, setiap permasalah itu dihadapinya dengan penuh sabar dan optimis. Mintalah juga pertolongan daripada Allah s.w.t seperti yang difirmankannya dalam surah Al Baqarah ayat ke-45:-
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk,

Ramadhan sudah berlalu selama 4 hari, bermuhasabahlah diri, sejauh mana amal kita bertambah, sejauh mana ibadat kita meningkat dari segi kualiti dan kuantitinya? sebab ada satu peristiwa dimana ketika Nabi Muhammad s.a.w hendak naik ke mimbar untuk berkhutbah, datang malaikat Jibri a.s berdoa dan Nabi mengaminkan doa tersebut. dan salah satu Jibril adalah 'celakalah orang2 yang apabila datangnya ramadhan, amal ibadatnya tidak bertambah' lebih kurang beginilah doanya..

Jadi ukhuwahfillah sekalian, saya menyeru kepada diri saya dan juga anda semua agar kita sama-sama mempertingkatkan amalan seharian kita. Moga2, Allah akan lebih banyak menurunkan rahmatnya kepada kita insyaAllah..wallhualam
 
Foto saya
Pemuda Kelantan, Eksekutif IT di sebuah syarikat Oil and Gas. seorang musafir mencari bekalan amal untuk meraih Husnul Khatimah, kerana pengakhiran yang baik akan mendapat sesuatu yang baik di sana..hidup untuk mencari keredhaan Allah s.w.t "Tidak aku jadikan jin dan manusia itu melainkan hanyalah untuk beribadah kepadaKu"-51:56

Pengikut

Popular Posts