Bersyukurlah kita seorang Muslim

19 Disember 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Beberapa hari lepas, saya sempat menonton sebuan rancangan dokumentari bertajuk ‘About Asia’ di saluran National Geographic, Astro. Sesiapa yang mempunyai astro dirumah tu, gunakanlah ianya sebaik yang mungkin, jangan hanya asyik menonton movie sahaja atau Malam sehati berdansa je. Seelok-eloknya, pilihlah saluran rancangan yang baik untuk ditonton seperti Astro Oasis dan rancangan2 yang memberikan kita ilmu.
Rancangan About Asia tersebut mengisahkan berkenaan dengan orang-orang hindu dan kepercayaan mereka kepada sungai Ganges. Sungai yang paling suci bagi agama mereka. Namun begitu, sungai ganges yang terletak di India itu sedang mengalami krisis pencemaran yang teruk. Dijangka lebih kurang 30 tahun akan datang, sungai Ganges akan kering sepenuhnya. Hal ini adalah disebabkan oleh aktiviti yang dilakukan oleh penduduk disekitarnya.

Punca pencemaran

Sungai Ganges merupakan sungai paling mulia dalam agama hindu. Mengikut kepercayaan mereka, ianya ada kaitan dengan dewa baik iaitu dewa ganges. Kebanyakan aktiviti keagamaan diadakan disekitar sungai ganges. Daripada ritual sembahnyang, penyucian diri dan kematian, semuanya dilakukan disungai ganges.

Hal inilah yang menyebabkan berlakuknya pencemaran selain perkembangan pembangunan yang pesat disekitar sungai ini. Jika ada sesuatu ritual sembahyang, banyak ‘barang-barang’ ritual akan dihanyutkan disungai seperti kelapa, dauan-daunan dan sebaginya. Ianya dipercayai akan dewa sungai akan memberi berkah kepada sesiapa yang menghanyutkan barang-barang tersebut. Selain itu, sungai ganges juga digunakan untuk menyucikan diri serta menghanyutkan jasad penganut agama hindu. Mereka percaya bahawa sekiranya mayat mereka dihanyutkan di sungai ganges, roh akan menjadi aman dan akan menuju kesyurga. Selain itu, pembakaran mayat juga dilakukan di sungai ganges. Sebelum dibakar,mayat akan dicelup dalam sungai buat beberapa ketika, kemudia barulah dibakar. Abu mayat yang dibakar kemudiannya akan dihanyutkan ke sungai ganges. Begitulah aktiviti keagaaman mereka yang secara tidak langsungnya telah mencemarkan sungai ganges. Teringat saya satu firman Allah s.w.t
“Dan apa jua Yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa Yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan Yang salah dan berdosa)..” As-syuara ayat 30

Bersyukurlah kita ni orang islam.

Ya, bersyukurlah, saya dan anda sekalian adalah orang islam. Kenapa? Daripada apa yang saya ceritakan itu tadi, dapat disimpulkan bahawa:
-Apabila tibanya kematian, jasad kita sebagai seorang islam akan disemadikan dengan penuh adab sopan, sempurna dan menutup aib. Sehinggakan orang yang memandikan jasad seseorang muslim tidak dibenarkan mendedahkan aib si mati. Dan bagaimana pula cara jasad dikapankan dengan 7 lapisan bagi jenazah wanita dan 5 lapisan bagi jenazah lelaki, cukup untuk menutup aurat simati. Ditambah lagi dengan wangi-wangian kasturi dan kapur barus serta lebih lengkap lagi dengan solat jenazah dan iringan gerombolan kenalan dan keluarga ke kuburan yang disertakan doa. Begitu sempurna. Dan lebih sempurna lagi apabila 3 benda yang kita tinggalkan di dunia iaitu amal jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh mampu menjadi penyambung pahala walaupun kita telah meninggalkan dunia.

-Berbeda dengan ‘mereka’. Sudahlah jasad dicelup dengan air sungai ganges yang telah tercemar, kemudian dibakar pula ditempat yang kotor. Jika dilihatkan dalam rancangan tersebut, tempat pembakaran jasad mereka tidak ubah seperti tempat pembuangan sampah. Pembakaran pula ada pakejnya sendiri mengikut kemampuan waris simati. Di dunia sahaja, jasad mereka sudah dibakar dan pembakaran tersebut akan berterusan selama-lamanya. Tidak terhad didunia sahaja, malah akan berterusan di akhirat nanti, tiada henti! Oh, seksanya. Lebih kasihan melihatkan jasad yang dihanyutkan mengikut aliran sungai. Kebanyakannya adalah kanak-kanak dan ibu yang mengandung kerana mereka menganggap, kanak-kanak dna ibu mengandung adalah suci dan tiada dosa, lalu dihanyutkan ke sungai. Mungkin saja tempat persemadian mereka didalam perut ikan, di dasar sungai ataupun di tengah lautan. Ada juga yang tersangkut dan terdampar dipantai sehingga terkadang menampakkan aurat dan aib mereka sendiri. Bukankah itu satu kehinaan?

Dan kita sebagai umat islam, mahukan kita menjadi sehina itu? Jadi, mengapa kita masih berkelakuan seperti mereka? Bukankan melakukan apa yang dilarang oleh Allah itu termasuk dalam satu bentuk kekufuran kepada Allah? Dan adakah orang-orang yang beriman yang mengikut segala perintah Allah adalah sama dengan orang-orang yang kufur serta kafir? Ayuh, sama-sama kita renungkan.. jadikanlah Islam sebagai prinsip hidup yang paling utama. Firmanya “Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke Dalam ugama Islam (dengan mematuhi) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu Yang terang nyata.” Al-Baqarah ayat 208
Wallahualam..
p/s: SALAM MAAL HIJRAH SEMUA :D

Update

08 Disember 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

salam Semua..saya ingin megupdate blog ini tetapi sedikit kekangan berlaku..wayar charger 'bini' saya rosak..so, xleh on..bateri pon habis.. insyaAllah beberapa perkara yang mungkin bermanfaat utk sama2 dikongsi hasil bacaan buku2 dirumah..mohon doa semua.. beberapa musibah juga berlaku..moga Allah tetapkan kesabaran dalam hati ini..

HDR Photo

24 November 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Alhamdulillah, segala puji dan puja sama-sama kita abadikan kepada Allah s.w.t sang pencipta alam..
Saya sekarang berada dirumah, hujan amat lebat dikelantan menyebabkan beberapa perkara tergendala.. Hanya 'terperuk' didalam rumah, menonton discovery channel dan cuba untuk menghabiskan bacaan buku-buku dakwah dan agama. Bosan, seperti biasa, saya akan menemani 'bini' saya, lappy Acer Aspire 4710, sama2 berhibur dengan software favorite, Adobe Photoshop.. kali ni, saya nak belajar cara2 untuk generate HDR photo.. Ape itu HDR photo? Ha..yang itu kita tak tahu....kalo nk tahu, boleh klik disini... sini... sini
Ini dia hasilnya yang saya ingin kongsi sedikit dengan anda..kalo ada permintaan nanti baru saya buat tutorialnya..xsusah..boleh cari kat internet..enjoy...

Gambar Asal
Gambar HDR (Masjid Al-Mukharamah, Damansara)

Gambar Asal
Gambar HDR (Semasa Jaulah ke Pangkor)

Gambar asli

Gambar HDR (menara masjid Al-Mukharamah)

Gambar Asli

Gambar HDR (Graduasi Fiver MRSM Kuala Krai 2006)

Generated guna software Photomatix pro 3.2..boleh donlod kat internet..search kat pak cik google

p/s: saya budak baru belajar..kalo salah, tolong ajarkan..jangan tunjuk je..hehe ^_^v

Hari Ihtifal tadika PINTAS

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Alhamdulillah wa syukurlillah kerana masih diberi kekuatan dan kesempatan kepada kita untuk sama-sama bernafas, serta meneruskan perjuangan hidup sebagai hamba Allah s.w.t di atas muka bumi milikNya ini. Subahanallah..

Pada hari sabtu yang lepas, tadika PINTAS atau nama penuhnya tadika pintar anak soleh telah mengadakan hari ihtifalnya kali yang ke-2. Alhamdulillah, program berjalan dengan baik sekali dengan izin Allah s.w.t, serta hasil usaha teacher-teacher tadika, bantuan ikhwah wal akhwat serta kerjasama daripada Ibubapa serta adik2 tadika pintas sendiri. Tadika PINTAS ini telah dibuka sejak 2 tahun yang lalu dan ini merupakan generasi Rabbani ke-2 lahir daripada tadika ini sesuai dengan motto tadika PINTAS iaitu Speeding toward Rabbani Generation. Program bermula pada awal pagi lagi. Taklimat diberikan kepada semua urusetia ikhwah wal akhwat pada jam 8 pagi usai bersarapan. Ramai juga ikhwah wal akhwat yang hadir untuk membantu melancarkan perjalanan program. Walaupun program ini dilihat kecil sahaja, namun, ia tetap meriah dengan suasana anak-anak pintas yang comel-comel dan ‘nakal’ itu. Ini merupakan program tadika pertama yang pernah saya sertai setelah keluar daripada Tadika Pasti kira-kira 14 tahun dahulu..walaupun hanya menjadi salah seorang AJK membantu technician dan cameraman, ia tetap seronok dan menghiburkan apabila melihat adik-adik pintas membuat persembahan. Gambar-gambar dibawah menceritakan hampir semuanya..



Pelajar Tadika Pintas yang 'grad' memasuki dewan

Tilawah Al-Quran oleh pelajar tadika pintas (Adk Ar-Rayyan)

Ibu bapa yang hadir



Pementasan Muzikal drama-Sumayyah


Pementasa drama-keluarga sumayyah diseksa

Choral Speaking

Rehearsal Hari Ihtifal-sehari sebelum


Ibu bapa melihat hasil kreativiti anak-anak mereka di bahagian pameran

Subahanallah...apa2 pon, hari ihtifal ni cukup menarik dan menghiburkan apabila melihat telatah anak-anak pintas membuat persembahan mereka. Tahniah kepada semua yang terlibat. Moga Tadika pintas terus maju di masa akan datang, melahirkan lebih ramai lagi Anak-anak yang soleh2..wallhualam

p/s: dialog diatas hanyalah rekaan semata-mata..huhu..ape2 pon, teacher2 PINTAS memang garang-garang..eii..takutnyer..haha

Link Ke tadika PINTAS

Infaq

21 November 2009


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Alhamdulillah, masih diberikan oleh Allah s.w.t kesihatan yang baik dan sempuran..segala puji dan yukur aku sembahkan padaMu ya Allah.. Hari rabu yang khamis yang lepas, saya berkesempatan untuk membuat sedikit pahala dihospital. Saya tiada apa2 skarang untuk diinfaqkan..duit pon xcukup utk makan, al maklum la, tanam anggur sekarang..(sbrnya, itu bukan alasan..huhu).. jadi saya dan seorang lagi ikhwah bercadang untuk menderma darah..darah ye, jgn tertinggal H pula, nanti jadi lain plak, mcm samy vellu pernah sebut kat TV dulu..saya dan sahabat (baca: ikhwah) ni masih teruna lagi. Usai menghantar seorang ikhwah ke stesen KTM kerana beliau perlu ke Kajang, kami berdua merempit ke Hospital besar Ipoh.. dah lama juga xderma darah neh..dah lebih 5 bulan dah..sepatutnya 3 bulan sekali. Alhamdulillah, Allah permudahkan segala urusan, usai menjawab beberapa soalan dalam kertas (soalan yang sampai kiamat pon xakan kuar dalam SPM) dan menimbang berat badan, proses mencucuk pun bermula.. Amir senang sahaja Nurse cari urat lengan dia, saya pula, agak sukar..mungkin bisep terlalu besar kot..haha..lepas jarum dicucuk, bermula lah operasi menyedut lemak..ops, menyedut darah..


Berehat seberntar selepas mengeluarkan darah dari lengan


saya pon berehat juga..xlama pon derma ni, dalam 1/2 jam je


xsakit pon. ala, bak kata orang-orang tu dulu, macam kene 'ketik' (gigit) semut je

Jangan beli barangan ini dengan sengaja. Kalo dapat free, layan

Usai menderma darah, kami pun diberi minum milo kotak dan biskut tiger yang jelas-jelas patut diboikot kan.. tapi takpe la, rezeki kami..tapi kalo dibeli secara sengaja, saya tak akan sesekali lakukan..serius!! Alhamdulillah..dapat juga menunaikan tanggungjawab saya sebagai seorang manusia.. diharapkan agar darah yang saya derma itu, dapat kepada orang-orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah, mana la tahu, bila dapat darah saya tu, orang tersebut dapat menjadi sihat, dapat beribadah kepada Allah dengan tekun dan baik, dapat berdakwah lagi ataupun paling kurang berjihad hingga syahid, insyaAllah, ada rezeki, pahalanya pon saya akan dapt.. so, pada sesiapa yg masih ragu2 untuk menderma darah, tak perlu ragu-ragu la ye..n lelaki-lelaki yang takut untuk menderma darah, mungkin bleh cek balik kejantanan anda..haha..wallhualam..

p/s: afwan, entry kali ni sempoi2 saje.. nk rush sebb kejap lagi saya akan naik bas ke kelate..Moga Allah menyelamatkan dan permudahkan saya, ameen..ops, ada orang acccident moto kat jalan depan asrama saya..astagfirullah..

Smart Education Induction Camp IV (SEIC 4)

20 November 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Alhamdulillah, saya dalam proses menyudahkan kerja-kerja Pra Penjana. program tahunan yang diadakan oleh Purebase Training center, sebuah syarikat motivasi terkenal di perak. Walaupun pada mulanya banyak berlaku masalah, namun, dengan izin Allah, semuanya kembali ok. Segala puji bagiMu ya Allah. Manusia hanya mampu merancang, namun Allah yang Maha Kuasa menentukannya.

Pada program SEIC 3 tahun lepas, saya menjadi urusetia pendaftaran dan juga team Media. Namun begitu, pada program kali ini, saya tidak dapat turut serta disebabkan perlu menguruskan kemasukan ke universiti. Hanya doa yang saya mampu panjatkan agar program ini berjalan dengan baik dan diberikan kekuatan oleh Allah kepada ikhwah-ikhwahku untuk menjayakan program ini. Ameen.

Link ke SEIC III
Link ke Video SEIC III

Travelog seorang hamba- 2

18 November 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Alhamdulillah..saya selamat sampai di kepala batas. Singgah sebentar bertemu ikhwah tercinta yg bekerja sementara disana menanti panggilan daripada UiTM.. sempat juga saya bermalam sehari disana, sekadar memenuhi jemputan ikhwah dan menemaninya yg keseorangan. Haritu dia ajak juga saya bekerja bersamanya, namun, beberapa komitmen dakwah perlu saya siapkan di perak ni. Malam tersebut, amir belanja makan.. fuh, superb ar.. mee goreng udang + udang tepung. Memang best sbb xpernah makan. Alhamdulillah..rezeki Allah berikan. Jazakumullah ye akh..nanti ana belanja antum pula ^_^. Usai menghabiskan sesi makan, kami pulang kerumah. Amir plak membantu saya mengiklankan kamera yang saya nk jualkan. komisyen, saya akan bagi sket..haha.. bosan, saya mula surfing internet. Layan Facebook. melayan karenah ikhwah2 secara maya. haha.. subahanallah, saya cukup gembira sekali melayan ikhwah2 ni. walaupun secara maya, tp ukhuwah itu tetap terasa. Terutama skali ikhwah-ikhwah dari sabah. ikhwah yang jarang dan ada juga xpernah ketemu, hanya mengenali melalui blognya sahaja. Begitu indah sekali nikmat ukhuwah yang Allah berikan. Macam-macam perangai ikhwah ni, dan inilah yang menyuburkan nilai ukhuwah tu. Apa yang penting, kita seharusnya berlapang dada dalam menghadapi sikap sesetengah orang, dan kita tidak boleh agar sikap seseorang mesti sama dengan apa yang kita mahukan.

keesokan paginya, usai solat dhuha, saya terus bertolak ke Alor star, menunggang Honda Wave 100 KCD 5*** yang banyak berjasa tu. Meninggalkan amir dirumahnya. InysaAllah, dia pun akan menamatkan kerjanya disitu 2,3 hari lagi dan akan pulang ke Melaka. Sepanjang perjalanan, tiada apa yang menarik. Saya hanya melayan lagu-lagu 'Favorite' seperti damai bersamaMu nyanyian hadah Alwi, Negri yang terluka-Izzatul islam n beberapa lagi nasyid2 dari penyanyi kegemaran saya seperti Opick, Raihan, Shoutul Harakah n etc. Nasyid-nasyid yang cukup untuk mengingatkan saya selaku seorang hamba kepada Tuhan pencipta alam, Allah s.w.t. Perjalanan ke alor star tidak mengambil masa yang lama. kira-kira 1 jam lebih daripada kepala batas, pulau pinang. Sebelum keluar daripada Exit Alor star (U), sy ditahan polis, masa itu ada sekatan. Alhamdulillah, tiada apa yang berlaku. polis sekadar memeriksa IC, Lesen dan 'Roadtax' sahaja. Pejalanan diteruskan, masuk ke bandar alor star. Kelihatan Menara Alor star tersergam di tengah-tengah bandar. Menara ini boleh dilihat semasa berada di 'highway' lagi. Tak de la tinggi sangat, tp dalam alor star, barangkali menara inilah yang paling tinggi.Alhamdulillah, saya selamat sampai di rumah abang. Pada mulanya, saya ingin tunggu dia mnegambil saya di pejabat dia bekerja sebab saya tak tahu sangat jalan. Tapi saya tekad untuk mencari sendiri berpandukan ingatan saya yang pernah berjalan2 di sekitar bandar 2 kali sebelum ini bersama abang. Subahanallah, dengan izin Allah, saya berjaya.

Menara Alor Star, kedah.
2,3 hari tinggal disana, biasa-biasa sahaja. sekadar menemani abang saya, berbual-bual dengannya dan cuba untuk menasihatinya dalam beberapa perkara. Bab nikah pun ada, tp tak taulah..mungkin adiknya ni dulu kot yang akan nikah dulu..semasa ketiadaan abg saya bekerja, sempat juga layan cerita KCB (Ketika Cinta bertasbih). Cerita ni layaknya lagi bagus daripada Ayat-ayat cinta. Lebih terjaga. Mungkin dalam entri lain saya boleh ceritakan.

3 hari disana, saya bercadang untuk pulang. beberapa kerja dakwah perlu disiapkan. Pertama kali menaiki tren dari alor star pulang ke batu gajah. Perjalanan yang sangat panjang saya rasakan. Kebiasaannya, jika menaiki bas, ianya hanya mengambil masa kira-kira 3 jam sahaja, tetapi dengan train, ianya 3 kali ganda lebih lama. saya pulak, xperasan masa perjalanan. Saya bertolak jam 6 petang dan sampai di batu gajah jam 3 pagi, lebih kurang 9 jam. Bosan juga diatas train, mujurlah Al-Quran, Buku dan MP3 kesanyangan saya menjadi peneman. Bosan dengar MP3, buku yang saya layan, habis baca buku, saya baca Quran dan mentaddaburnya. begitula sehingga sampai. Cuba juga untuk tidur tetapi xlena. Sampainya disana, rumate saya sedang menunggu, bersama seorang lagi ikhwah yang kelihatan penat setelah pulang dari program dakwahnya. Moga kalian semua dirahmati Allah atas usaha dakwah kalian, sungguh, aku mencintaimu kerana Allah ya ikhwahku. Alhamdulillah, kami sampai diuniversiti. Alhamdulillah. lengkaplah jaulah seorang hambaNya.

Quran kesanyangan saya. sempat juga snap atas train

Maha suci Allah yang menciptakan seluruh alam, bumi langit dan seluruh isinya. Melalui jaulah tersebut, saya dapat merasakan iman ini bertambah. melihat kebesaran Allah s.w.t cukup untuk menaikkan iman. Ditambah lagi dengan berukhuwah dengan ikhwah. Subahanallah, terima kasih ya Allah atas nikmat kurniaan rahmatMu.. tiada terucap oleh kata-kata. Hanya padaMu aku berserah dan hanya padaMu sahajalah aku bertawakal. tunjukkanlah aku kejalanMu yang lurus, jalan yang diredhaiMu dan bukan jalan orang-orang yang dibenci olehMu ya Allah..ameen..

wallahualm

Travelog seorang hamba-1

14 November 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Alhamdulillah..Allah masih berikan kepadaku peluang untuk terus bernyawa..melihat, menilai dan mentafsir alam ciptaanNya yang Maha Hebat ini..subahanallah..segala puji-pujian itu, sama-sama kita kembalikan kepada sang Pencipta alam..

Sudah hampir seminggu saya merancang untuk ke kedah.. alhamdulillah, pg tadi, Allah izinkan saya memulakan perjalanan. Saya bangun awal pagi untuk bersolat tahjud dan hajat, moga Allah selamatkan dan permudahkan urusan perjalanan saya pada hari ini. Tujuannya adalah ingin menghantar pulang motorsikal yang saya pinjam daripada abang saya yang sekarang bekerja di Alor star, kedah. Moga-moga motosikal yang dipinjamkan oleh abg saya tu, memberikan kembali pulangan pahala kepadanya kerana banyak digunakan utuk tujuan dakwah insyaAllah..

Alhamdulillah, perjalanan pagi tadi berjalan lancar dengan izin Allah s.w.t.. dan saya selamat sampai di kepala batas.singgah di rumah seorang ikhwah, dan insyaAllah saya akan sambung kembali perjalanan ke Alor star pagi esok yang mungkin mengambil masa 1 jam lagi.

Kali ini, saya hanya ber'jaulah' seorang diri, menunggang motor Honda Wave 100 bernombor plat KCD 5***, meluncur 90-100 KM/jam menelusuri lebuhraya Utara selatan. MP3 menjadi peneman sepanjang perjalanan. Memperdengarkan alunan nasyid yang begitu menyentuh jiwa yg banyak berdosa ini, mengingatkan saya yang banyak melakukan khilaf dan lalai ini kepada Allah s.w.t.. seperti biasa, saya terusakan sesi muhasabah diri kerana masa inilah antara masa yang paling saya sukai untuk bermuhasabah. Saya pandang ke kiri dan kanan, memerhatikan alam ciptaan Allah s.w.t. terdetik dihati beberapa ayat dalam kitab suci yang paling saya sayangi.



190. Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal;
191. (Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka. Ali-Imran ayat 190-191
Subahanallah..hati ini memuji-muji kebesaran Allah..kagum dan takjub melihat bukit-bukit dan gunung-gunung yang tersergam kukuh mengikut ketetapan yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Terdetik juga dihatiku..bagaimana bisa sebuah bukit dan gunung yang sebegitu kukuh ini hancur berkecai sekiranya ianya memegang sesuatu amanah seperti diperkatakan oleh Allah s.w.t dalam Quran

72. Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan Yang ada padanya) sanggup memikulnya. (ingatlah) Sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara Yang tidak patut dikerjakan.-Al-Ahzab ayat 72

Maha suci Allah, sungguh berat sesuatu amanah itu untuk dipikul. Namun, masih ramai orang yang bermain-main dengan amanah. Amanah digunakan untuk mendapat keuntungan dunia, amanah diabaikan dek kepentingan diri. Moga saya tidak tergolong dalam golongan yang bermain-main dengan amanah walaupun terkadang saya juga tidak mampu menjalankan amanah dengan baik, lebih-lebih lagi amanah dalam satu-satu posisi saff dakwah..astagfirullah...

Perjalanan diteruskan, memerhati sawah yang terbentang menghijau, menghiasi jalanan sehingga ke ufuk timur dan barat. Indah dan mendamaikan. Sejuk mata memandang, subahanallah, indah sungguh alam ciptaan Mu, alam ditadabur dengan penuh rasa syukur. Sesampainya di exit ke jambatan Pulai pinang, kelihatan banyak bagunan-bangunan. kenderaan juga penuh sesak. saya memberhentikan motosikal, meter tolok minyak hampir melepasi garisan merah E menandakan minyak sudah hendak habis. Nasib baik bawa minyak 'spare' dalam botol, xpayah nk pg cari stesen minyak.

Usai mengisi minyak, saya meneruskan perjanalan sehingga sampai di exit Kepala batas. saya Terus menyelusuri exit highway dan terus menuju dimasjid berdekatan. Saya dah berjanji dengan amir untuk mengambil saya kerumah dia bekerja sekarang, Andalus Islamic media. Singgah sehari sekadar untuk bertemu dengan ikhwah, sambil merapatkan ukhuwah. InysaAllah, perjalanan diteruskan pagi esok ke Alor star..


Rehlah jalinan kasih sayang

02 November 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, semalam, saya dan kawan-kawan (ikhwah-ikhwah) berpergian ke Teluk Nipah di pulau pangkor.. program rehlah pada kali ini yang diberi nama Rehlah Jalinan kasih sayang cukup terpaku di hati.. kami berkumpul di sebuah surau di tronoh pada sebelah malam sabtu untuk satu pengisian berkenaan dengan persediaan-persediaan menghadapi final exam oleh seorang lecturer UTP yang juga sedang mengambil master dalam bidang Petroleum engineering di UTP. Pengisian yang bagus, berinformasi dan penuh dengan gelak ketawa bilamana pengisi menceritakan bagaimana pelajar-pelajar yang ambik master ni menghadapi final exam mereka..usai pengisian, hampir semua diantara kami singgah ke restoran mamak kegemaran di tronoh..usai 'supper', kami pun pulang ke surau dan tidur..

Tepat jam 4.15 pagi, kami semua bangun untk bersolat tahjud, hajat, taubat dan sebagainya lagi..alhamdulilah.. solat malam memberikan ketenangan hakiki kepada jiwa-jiwa yang inginkan cintaNya.. Selepas solat subuh, kami mula bertolak ke Lumut untuk menaiki feri ke pulau pangkor.

sepanjang perjalanan, beberapa masalah kecil berlaku. alahmdulillah, ianya dapat diselesaikan dengan izin Allah s.w.t. Kami sampai disana agak terlewat daripada tentatif. Namun begitu, kami sempat bersarapan dahulu di tempat letak kenderaan dalam kawasan masjid di Jeti lumut..usai sarapan, kami terus bergerak ke jeti utk ke pulau pangkor dan seterusnya menaiki teksi van utk ke teluk nipah. Biarlah gamabr2 dibawah sahaja menceritakan segala-galanya..^_^


Marwan mengisi angin dalam tayar

Amir, datang jauh dari penang

Atas ferry Mesra ape tah..

Atas ferry juga

Zuber, ditanam dalam salah satu game

Syafiq pula ditanam (tanam serentak dengan zubair)

Memasak dipulau setelah penat ber'snorkeling'


Istana kumpulan orange

Istana kumpulan Hitam

Snorkeling di sebuah pulau kecil

Peserta di'iqob' setelah kalah..huhu

Ikhwah-ikhwah yang ku sayangi dan cintai

Bangunan manusia, top of the world..haha..kami menang!! o_0

Alhamdulillah, program berjalan dengan lancar dan baik sekali..syukran wa jazakumullah kepada ikhwah-ikhwahku sekalian.. salah satu program yang cukup best dengan temanya 'santai tapi bahaya'..memang bahaya..sepanjang program ini, setiap kumpulan diberikan barang amanah dan seorang dalam group kami diminta untuk menjaga barang amanah tersebut..namu begitu, kedua-dua kumpulan tidak berjaya menjaga amanahnya dengan baik sehingga dua serigala hensem iaitu saya dan roomate saya berjaya mencuri barang amanah daripada group lawan masing-masing (mmg kami diamahkan oleh urusetia utk mencuri barang amanah tersebut..hehe)..Apa-apa poun, program kali ini berjaya merapatkan ukhuwah antara kami dengan izin Allah s.w.t dan kami cukup enjoy dan relax memandangkan minggu depan adalah minggu final exam.. doakan agar kami terus tsabat dalam jalan dakwah ini dan juga sukses dalam pelajaran masing-masing..wallahualam.. moga Allah memberkati usaha kami mencari redhanya.

Friendster dan kawan-kawan

23 Oktober 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Segala puji dan puja sama-sama kita sembahkan kepada Rabb yang Maha Agung, yakni Allah s.w.t. selawat dan salam kita sama-sama ucapkan kepada Idola umat islam iauitu Muhammad bin Abdullah, Rasullulah s.a.w yang mulia kerana dengan berkat perjuangan baginda, kita dapat merasai nikman Islam dan Iman..

seperti yang kita sedia maklum, laman-laman sosial seperti facebook, friendster, Hi-5, Myspace, n etc lagi adalah amat popular dikalangan remaja..tidak kurang juga pelajar-pelajar sekolah rendah juga telah mula mempunyai akaun dalam laman-laman sosial ini. tidak kurang juga golongan-golongan emas yang mungkin ingin mencari kenalan lama yang telah terpisah ribuan hari..


sempat juga bebrapa hari lepas, 'mebelek-belek' senarai kenalan saya di laman sosial Friendster..hajatnya nk bertanya khabar dgn kawan-kawan disekolah dahulu.. ye la kan, dah beberapa tahun berpisah, ingin juga menyambung kembali silaturahim.. tapi, hampa dan sedih..
kerana apa? kerana melihat kelakuan-kelakuan serta gamabr-gambar kawan-kawan saya dalam laman sosial mereka..



Ya Allah, geli pon ada, jijik pon ada.. somehow, kelu xterkata.. melihat gambar-gambar mereka sedang perposing dengan awek-awek @ pakwe-pakwe mereka.. Hati ini cuba la juga berprasangka baik kan..mungkin adk2..atau mungkin bini meraka..tp yg sedih bila ditajuk album itu ada sesetengahnya terpapar 'gambar awek aku'..


Ye..kawan-kawan saya sudah hilang rasa malu mereka..sedih ketika melihat gambar-gambar mereka berpelukan 'bahagia' dengan pasangan masing-masing.. ada yang menyandar kepalanya ke bahu pasangan, ada yang berpegangan tangan, ada juga yang meletakkan muka mereka dekat antara satu sama lain..malu rasanya nak terangkan disini, tp itu la hakikatnya.. mana hilangnya maruah mereka? kemana hilangnya jati diri mereka? mana hilangnya pendidikan islam yang diajar semasa di maktab (MRSM) dahulu? Xmalukah dengan ibu bapa? xmalukah dengan guru-guru? xmalukah dengan kawan-kawan lain? dan yang lebih serius, xmalukah kamu kepada Allah?

" Alah, ko tu sibuk je..dengki la tu xde awek..tah-tah gay.." mungkin ini antara perkara yg bermain diminda mereka apabila ditegur...
Maaf..saya menegur bukan saya dengki xde awek..bukan saya dengki awek korang cun..cuma saya ingin nasihati anda agar berkelakuan lebih sopan, lebih mature dan ingatkan Allah dalam melakukan sesuatu perkara.. saya bukanlah manusia yang sempurna untuk nasihatkan kamu, cuma saya berusaha untuk menjadi yang terbaik..

Wahai kawan-kawanku sekalian saya inigin anda menghayati satu ayat Quran dalam surah An-Nur ayat 30 (utk lelaki) dan 31 (utk prempuan)

"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."-30

"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung."-31
Begitulah apa yang diperkatakan oleh Allah s.w.t..jelas dan terang maksudnya.. pandangan sahaja perlu ditahan kepada bukan muhrim, apatah lagi berpeluk-pelukan..

Ada 2 hadith yang ingin saya nyatakan disini berkenaan bersentuhan dengan bukan muhrim
hadithnya berbunyi seperti ini..

1-Jika lelaki dan perempuan yang bukan muhrim bersentuh antara satu sama lain dengan sengaja, maka ianya lebih teruk daripada MENYENTUH BABI!!!

2-Lebih baik menusuk besi yang panas kedada daripada bersentuhan antara lelaki dan perempuan dengan sengaja..

kedua-dua hadith adalah hadith sahih (minta untuk cek balik)

Nah..sanggupkah kamu menyentuh BABI? sanggupkah kamu menusuk BESI YANG PANAS kedadamu? biasanya orang melayu ni cukup sensitif dengan isu BABI..tp kurang sensitif pula dengan dosa yang lebih besar daripada menyentuh babi!!

wahai kawan-kawanku sekalian, sama-samalah kita muhasabah diri sendiri.. tinggal lah perbuatan yang dilarang itu..dan tinggallah juga apa2 yang tidak bermanfaat kepad kita..kerana orang muslim tidak melakukan perkara-perkara yang tidak bermanfaat buat diri mereka..
Jauh disudut hati, saya mahukan kita semua dapat berubah.. raihlah cinta Allah dahulu sebelum meraih cinta manusia kerana cinta Manusia akan sampai dengan automatiknya bilamana cinta Allah menapaki tangga yang pertama di hati kita.

wallahualam..sekadar perkongisan daripada seorang insan yang lemah..

Hari ini..Genap

07 Oktober 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Salam ukhuwahfillah..

Alhamdulillah wa syukur lillah kerana masa diberikan kepanjangan umur untuk terus beribadat dan patuh kepada Allah s.w.t.. sesungguhnya, Allah itu la yang maha hidup lagi perkasa.. masih teringat lagi beberapa potong ayat Al-Quran yang masih terngiang2 dalam ingatan saya semasa menjalani training ESQ beberapa hari yang lepas..ayat yang menerangkan tentang kekuasaan Allah s.w.t

"Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai Bahawa Sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda Yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda Yang hidup? maka mengapa mereka tidak mahu beriman? "-Al-anbiya' ayat 30

"Maka apabila langit telah terbelah dan menjadi merah mawar seperti (kilauan) minyak, maka nikmat tuhanmu yang manakah kamu dustakan?"- Ar-Rahman ayat 37-38


Subahanallah.. maha benar Allah yang menciptakan segala isi langit dan bumi.. namun mengapa kita masih ingkar kepadanya? mengapa kita masih mampu melakukan maksiat kepadanya? mengapa kita masih sombong kepadanya? mengapa kita masih berbuat dosa sedangkan kita mengetahui Allah itu dekat dengan kita, bahkan lagi dekat dengan urah merih kita? Astagfirullah.. sama-sama beristighfar..muhasabah diri dalam rangka memperbaiki diri untuk menjadi seorang muslim yang betul2 betul beriman kepada Allah s.w.t..

Alhamdulillah juga..hari ini genap saya berusia 20 tahun.. sudah 20 tahun saya hidup.. panjangnya usia seseorang itu masih belum boleh menjamin dirinya akan masuk ke syurga mahupun neraka.. apa yang diukur oleh Allah s.w.t di akhirat kelak, adalah betapa bertaqwanya seseorang itu kepada Allah s.w.t.. terkadang saya juga seringkali berfikir? bisakah aku masuk syurga? cukupkah dengan solat yang aku lakukan? cukupkah aku berbakti kepada ibubapa? cukupkah aku berbuat untuk Islam? cukupkah aku memenuhi hak2 diriku sebagai seorang Muslim kepada orang2 disekelilingku? ditambah lagi dengan dosa2 yang telah diriku lakukan?
Ya Rabbi, masih belum mampu aku menghidu bau syurgaMu dengan amal-amal + dosa-dosa ku ini..apatah lagi melangkah masuk ketempat yang sangat diimpi-impikan oleh semua orang, bahkan orang kafir juga! di akhirat kelak.. mohon petunjukMu ya Allah..

Ramai yang wish besday saya hari ini..di facebook, di forum, SMS.. dan tidak kurang juga bertanya " macam mana sambutan besday nanti"..saya hanya tergelak kecil.. oh..sebelum tu terima kasih kepada sahabat-sahabat saya atas ucapan itu.. saya bukan lah mengharapkan sambutan hari jadi itu dibuat, atau mengharapkan hadiah-hadiah yang bagus-bagus. Tidak, tidak sama sekali.. cukuplah doa-doa kalian..doa-doa agar saya menjadi hamba Allah yang beriman, hamba Allah yang bertaqwa, hamba Allah yang mampu membawa Islam dan dakwah dengan sebaik-baiknya.. itu yang saya harapkan..cukup saja doa itu..tidak perlulah sesuatu dalam bentuk material..

Saya masih ingat lagi, 2 tahun lepas..dan pada tarikh yang sama..saya mula tersentuh dengan tarbiyah.. dan inilah saya anggap antara hadiah yang paling bermakna Allah berikan kepada saya semasa hari jadi saya..(sesunggunya Allah itu maha pemurah dan selalu membrikan yang terbaik buat hambaNya).. pada tarikh inilah saya mula bersemangat untuk melakukan kerja-kerja islam.. sungguh, ianya satu kenangan yang amat manis buat diri saya.. Walaupun dalam tempoh 2 tahun yang singkat ini, berbagai-bagai cabaran dan perubahan yang berlaku kepada diri saya dan insyaAllah saya akan hadapinya dengan penuh kesabaran..bagaimana mungkin saya ingin masuk ke syurga seandainya tidak diuji kan?
"Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?Dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahuiNya tentang orang-orang Yang berdusta." Al-Ankabut ayat 2-3

"Adakah patut kamu menyangka Bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti Yang telah berlaku kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kamu? mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang Yang beriman Yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" ketahuilah Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah)." Al Baqarah ayat 214
Begitulah hakikat kita sebagai seorang hamba Allah..kita akan senantiasa diuji.. apa yang penting, optimis dengan segala ujian itu dan mohonlah doa dengan sebanyak-banyaknya agar kita beroleh rahmat dan petunjuk daripadaNya..
wallahuam..

p/s: Tolong doakan untuk diri saya ^_^



Mereka dan kita

03 September 2009

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Situasi satu
Bobot dan come’ berjalan kearah moto LC 135 miliknya. Moto di’start’, mereka berdua kemudianya menunggang moto tersebut. Lancar moto tersebut membelah jalan yang makin sesak dengan pelajar-pelajar yang baru tamat kuliah, menuju ke bilik masing-masing. Ada juga ke kedai untuk mebeli juadah berbuka puasa. Moto bobot terus meluncur laju keluar daripada kawasan university. 5 minit kemudian, mereke sampai ke sebuah kawasan, penuh dengan khemah, penuh dengan orang ramai-bersesak sesak, penuh dengan bau-bauan yang menyelerakan, apatah lagi ketika sedang berpuasa. Warna-warni makanan begitu menyilaukan mata mereka berdua. Perut berderu2 bunyinya. Mereka tangkas berjalan menuju ke kawasan tersebut. Mereka berjalan dari satu khemah ke satu khemah, satu gerai ke satu gerai. Menilik setiap juadah yang siap dibungkus di atas meja. Ada ayam panggangn, nasi kebuli, nasi minyak, kuih talam, kuih seri muka, kuih lompat tikam, murtabak rusa, arnab, ayam, kancil lembu… air soya+cincau, air jagung, juss langit, ice blended.. “Argh..banyaknya makanan, ape yang aku nk makan untuk berbuaka puasa nanti? Banyak sangat pilihan… borong semua la” bisik hati come’. Lantas dia membeli semua makanan yang berkenan dihatinya. Selepas hampir sejam shopping di bazaar ramadhan, mereka kemudianya ke tempat letak kenderaan. Di tangan masing-masing, terggantung palastik2 makanan yang penuh berisi makanan-sehingga penuh jari mereka dengan plastic tersebut. Tiada jari yang kosong. (nasib baik jari kaki xbleh guna)..mereka berjalan terhuyung hayang ke motosikal LC yang ‘power’ itu. Ketika hendak menaiki moto, mereka hampir-hampir sahaja terbalik kerana terlalu banyak makanan yang dibeli… seusai berbuka puasa, makanan2 yang lebih tadi masih terlonggok di dalam bilik. Hanya 2 bungkus nasi, 2 bungkus air dan 1 bungkus kuih sahaja yang mampu dihabiskan. Itu pun dalam keadaan terpaksa. Oleh kerana perut terlalu penuh, come’ bersolat maghrib beberapa minit sebelum azan ishyak berkumandang. Malangnya, bobot tertidur sehingga waktu bersahur dan terus mengqada’ solat maghribnya-tanpa rasa bersalah sedikit pun…
Situasi 2
Rahim dan Arham berjalan terhuyung-hayang dicelah-celah bangunan yang runtuh. Kelihatan luka masih berbalut dikaki rahim akibat daripada bom kimia yang terkena pada kaki kanannya. Semua jari kaki kanannya hancur dan terpaksa dibuang. Namun, ramadhan masih mampu dialauinya dengan penuh tekad dan sabar. Mereka berdua menarik-narik, mencari-cari sesuatu dicelahan runtuhan bangunan. Bau bangkai menusuk-nusuk masuk kehidung mereka berdua. Ada bangkai ayam, kucing dan tidak kurang juga manusia yang masih dalam proses pengebumian. Rahim terjumpa sehelai selimut tebal, lantas dia mengambilnya dan megoyakkan kepada 2. Satu diberikan kepada sahabatnya, Arham dan satu lagi diselimutkan kebadanya. Suhu dan cuaca ketika itu amat sejuk. Mereka meneruskan pencarian, mencari-cari sisa-sisa makanan untuk berbuka nanti. “saudaraku, apa ye yang kita nak makan untuk berbuka puasa nanti? Semuanya sudah musnah..tiada apa-apa yang tinggal.” Suara Arham kepada rahim dalam keadaan penat. “ Sabar la saudaraku, insyaAllah, ada la tu makanan..yakinlah bahawa rezeki itu datangnya daripada Allah” balas Rahim. Arham diam membisu, terus mencari-cari makanan di celah-celah sisa bangunan yang hancur. Hampir sejam mereka mencari, akhirnya mereka terjumpa sebungkus roti-hampir berkulat, tetapi masih boleh dimakan. Mereka mengucapkan syukur lantas sujud syukur menyembah Allah, diatas celahan-celahan bangunan yang runtuh. Mereka kemudianya berlari-lari menuju ke khemah perteduhan, disana ada 10 orang lagi yang sedang menunggu mereka pulang membawa makanan…..Semua duduk dalam bulatan, menunggu masuknya waktu berbuka. Apabila tiba waktu berbuka, mereka membahagi-bahagikan roti tersebut. Walaupon rasanya kurang sedap, namun, digagahi juga untuk makan bagi mendapatkan tenaga demi meneruskan perjuangan sebagai seorang mujahid di bumi palestin. Usai berbuka, mereka solat secara berjemaah. Penuh khyusuk dan tawadduk. Hanya kepada Allah mereka berserah diri.

Beginilah situasi yang mungkin saja berlaku kepada diri kita mahupun manusia-manusia yang berada dekat dengan kita.. satu dialog yang sama tetapi situasi yang berbeza. Terkadang, kita kurang munsyukuri nikmat yang telah Allah berikan kepada kita. Firman Allah dalam surah Ibrahim ayat 7
7. Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras".
Oleh yang demikian, sama-samalah kita perbanyakkan syukur lebih-lebih lagi di bulan puasa ini. Jadikan bulan ini bulan yang penuh magfirah dan barokah buat kita semua. Ingat! Kurangkan Juadah, tingkatkan Ibadah

Baksos anak yatim Bait Al-amin

30 Ogos 2009

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Segala puji dan puja buat sang pencipta alam yakni Allah s.w.t..selawat dan salam kita sama-sama panjatkan buat Sang Murrobi Agung, Muhammad Bin Abdullah kerana dengan segala usaha perjuangan dakwah baginda, kita sama-sama dapat merasai nikmat iman dan islam serta mneyambut bulan ramadhan yang penuh barokah ini.

dikesempatan bulan ramadhan yang penuh berkah ini, kita disarankan agar memperbanyakkan amal ibadat kita sesuai dengan ramadhan yang dijuga diberi julukan dengan Bualan ibadah, bulan ukhuwah dan sebagainya..

seperti biasa, pada setiap kali ramadhan menjelang, saya dan kawan2 akan mengadakan aktiviti amal bersama-sama dengan anak-anak yatim yang bernaung dibawah syarikat motivasi purebase training center, seiring dengan apa yang difirmankan oleh Allah s.w.t
"tentang dunia dan akhirat. Dan mereka bertanya kepadamu tentang anak yatim, katakalah: "Mengurus urusan mereka secara patut adalah baik, dan jika kamu bergaul dengan mereka, maka mereka adalah saudaramu; dan Allah mengetahui siapa yang membuat kerusakan dari yang mengadakan perbaikan...."-2:220

"Dan mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan"-76:8
Program kami bermula pada malam sabtu dimana, kami dikumpulkan di sebuah surau di tronoh untuk sesi taaruf bersama-sama dengan ahli kelab. Maklum la, ahli kelab purebase ini dtgnya daripada pelbagai IPT. Peserta2 adalah terdiri daripada pelajar UTP, UiTM Perak, UiTM Shah Alam, KPLM, Kolej MARA Bangi dsb. Pada malam itu juga, kami sempat menyambut hari lahir seorang ahli kelab dan kami dijamukan dengan sebiji kek yang best..

Keesokan paginya, kami bersiap2 untuk bertolak ke rumah anak yattim tersebut. seramai lebih kurang 60 orang peserta yang mengikuti program ini. 55 ikhwah dan 5 orang akhwat. kami dibahagiakan kepada beberapa jenis kenderaan. ada yang naik van, kereta dan moto (rumah anak yatim i dekat je dgn tronoh).. kami mengambil masa lebih kurang 20 minit utk sampai ke rumah anak yatim baik Al-Amin tersebut..

Sesampainya disana, kami membuat sedikit majlis pembukaan dan kemudiannya meneruskan aktiviti..aktiviti2 ni di 'lead' oleh seorang ATS ESQ (Alumni training support ESQ)- akh farul.. sape2 yang penah pg ESQ, memang nampak macam sama..cuma trainer ni free dan x bertauliah..hehe..sorry farul.. selain itu, ada juga sesi muhasabah dan tayangan..bdk2 ni cukup seronok dengan tanyangan dan sedih dengan muhasabah (ye la, muhasabah tak kan nak gelak2 ketawa plak kan)..keseluruhan program berjalan dengan lancar... saya dan ikhwah2 lain juga banyak mencurahkan idea dan membantu farul agar perjalanan program ini lancar.. setelah beraktiviti, kami tiba la masa yang ditunggu2 iaitu berbuka puasa...kami berbuka puasa dengan anak2 yatim tersebut.. memang best + penat layan anak2 yatim ni sebab mereka ni suka dimanja dan ada juga yang xbleh duduk diam..huhu..usai berbuka dan solat maghrib, kami bertolak ke surau di tronoh utk solat isyak dan terawih..sebelum pulang, seperti biasa, kami akan bersalam-salaman antara satu sama lain..





Antara peserta-peserta yang terlibat dalam menjayakan program ini


Liqo' ukhuwah sebelum memulakan program





Aktiviti bersama-sama dengan anak yatim


Berbuka puasa bersama-sama dengan anak yatim
 
Foto saya
Pemuda Kelantan, Eksekutif IT di sebuah syarikat Oil and Gas. seorang musafir mencari bekalan amal untuk meraih Husnul Khatimah, kerana pengakhiran yang baik akan mendapat sesuatu yang baik di sana..hidup untuk mencari keredhaan Allah s.w.t "Tidak aku jadikan jin dan manusia itu melainkan hanyalah untuk beribadah kepadaKu"-51:56

Pengikut

Popular Posts