Segalanya bermula di sini

20 November 2007

Segalanya bermula di sini…


Aku duduk terpaku sendirian mengenangkan peritiwa lalu..


Tahun tu, aku akan menduduki peperiksaan SPM...permulaan ujian selaras pertama aku baik..melepasi target aku..namun, aku masih ingat, adakah aku bersyukur dengan nikmat kurnia Tuhan itu kepada ku? Dalam kelalaian dengan dunia aku sendiri, bergaul tanpa batas antara lelaki dan perempuan, bersuka-ria tanpa memikirkan dosa dan pahala.dan begitulah seterusnya yang membawa diriku terus hanyut. Bagi menambahkan lagi kehanyutan aku, sang bertanduk durjana datang membisikkan siulan kesesatan dan kealpaan dalam diri aku..aku tergapai2..cuba mencari-cari kebenaran..si tanduk terus menerus membisikkan siulan celakanya itu..hati aku jadi tak tenang..semacam satu perasaan aneh datang menikam hati kecil ini..aku hanya mampu berdoa..masa terus berlalu..aku akan menempuhi peperiksaan SPM..aku berdoa siang dan malam agar diri ini dilindungi.. namun dek kerapuhan iman ku, aku kadang2 terjerat oleh jerat yang dilakukan si tanduk yang celaka tu..


Hari berganti hari.. alhamdulilah, doaku untuk melanjutkan pelajaran di Universiti idamanku dimakbulkan Allah..betapa bersyukurnya aku pada masa itu, hanya Allah yang tahu..namun, hati ku masih tak keruan..aku cuba2 menghitung setiap tikah laku ku..cuba mencari kesalahan diri ini..namun, tak juga kutemui..


Targetku sebenarnya ingin melangkah jauh ke overseas..tapi ibuku kurang menyetujui..Aku tahu, ada hikmah disebaliknya.Dengan iman yang rapuh ni, mana mungkin aku dapat bertahan dek dunia yang penuh dengan pancaroba ditambah lagi si tanduk yang tak henti2 mencari mangsanya..


Aku teruskan pengajian aku di Universiti..disampaing tu, aku mencari sesuatu untuk mengisi kekosongan di hati…cuba mendekatkan diri aku dengan Rabb ku…dalam kealpaan seorang diri, mana mungkin aku menjumpainya..


Tiap-tiap minggu aku lihat rumate aku keluar ada program..aku tertanya2 program apakah itu.. aku tahu rumate aku mengikuti Usrah... Sejak tu aku bertekad, aku pun nak join sekali usrah tu..mugkin itulah apa yang aku cari..


Masuk sem 2 di universiti, rumate ku menawarkan aku join usrah..Alhamdullilah, aku dah dimasukkan ke dalam satu grup yang diketuai oleh seorang Murobbi, juga teman sejawatan aku.. pertama kali join halaqah, aku rase malas, benci, suka dan perasaan ini bercampur baur..time halaqah yang diadakan sekali seminggu, aku akan cuba datang lewat..cuba mencari alasan..inilah dia hasutan hebat si tanduk agar aku tidak menuju ke jalan yang benar..


Suatu hari, murobbi aku ajak ke program di masjid..masa ni hanya tinggal beberapa hari sebelum 10 malam terakhir di bulan ramadhan..mula2 aku malas..tapi aku paksakan diri aku pergi..sesampainya disana, majlis baru dimulakan..ramai ikhwah2 universitiku yang datang.. sejak tu, aku mula tertarik untuk mengikuti program yang dianjurkan oleh ikhwah. Kenapa diriku yang malas dan benci dengan perkara-perkara ini boleh tertarik?
Semuanya bermula dari satu ikatan..Ikatan ukhuwah yang subahanallah, sungguh aku tidak pernah melihatnya sebelum ni..tapi sekarang, aku sendiri yang merasainya..betapa hebat dan agungnya ikatan ukhuwah yang dikurniakan Allah ini..aku bersyukur..


Program pertama aku join under ikhwah ialah program ke rumah anak yatim..sungguh, di saat itu, aku begitu teruja dengan sikap setiap ikhwah, tiada yang sombong, berlagak, malah mereka cukup ramah sekali..begitu rapat dengan ikhwah2 junior walaupun ada diantara mereka sudah memasuki tahun akhir..sikap positif dan penuh dengan moral-moral islam ni telah betul2 meruntunkan jiwa aku. Benarlah pesanan murobbi aku “Iman kita ni berkadaran terus dengan Ukhuwah”..biasala, student boarding school mana ada yang “ngam” dengan senior atau junior (mungkin ada juga sesetengah). Aku di sekolah dulu masa jadi junior, selalu kena ragging, jadi bila aku jadi senior, ego aku pun jadi sama juga. Tiada rasa kasih sayang antara junior dan senior..tapi bile aku join aktiviti ikhwah ni, aku terpegun..masyaAllah, betapa hebatnya ukhuwah dan rasa kasih sayang antara mereka ini. Firman Allah “ sesungguhnya, orang-orang mukmin itu bersaudara….” Surah Al-Hujurat ayat ke 10 (49:10).


ikhwah2 ni juga selain itu aktif dalam berdakwah..turun ke sekolah menyebarkan Agama Allah yang maha suci ini..di waktu itu, aku tekadkan diriku..aku akan terus berada dalam jamaah ni..aku tak akan berpaling lagi ke jalan lama ku yang penuh dengan dosa dan noda..jika sebelum ni, aku sering kali keluar bersama-sama kawan perempuan dalam group aku, aku dah hentikan..aku nyatakan perkara sebenar kepada mereka bahawa pergaulan kita salah.seperti firman Allah dalam surah an-Nur ayat ke 30 dan 31 (24:30) “ dan katakanlah kepada laki2 yang beriman agar mereka menjaga PANDANGAN mereka dan KEMALUAN mereka, yang demikian itu lebih baik untuk mereka dan sesungguhnya Allah itu maha mengetahui apa yang mereka lakukan”..alhamdulilah, mereka dapat faham dan aku ajak sekali mereka berubah..namun, aku masih belum lihat keberhasilan..benarlah firman Allah dalam surah Al-Anfal ayat ke 20-21 (8:20-21) “wahai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu berpaling daripada-Nya, padahal kamu mendengar perintah-perintah-Nya” ayat 21 “ dan janganlah kamu menjadi orang-orang (munafik) yang berkata “kami mendengarkan”, padahal mereka tidak mendengarkan (kerana hati mereka mengingkarinya)” dan juga dalam surah Al-A’Raf ayat ke 3 (7:3) “ikutilah apa yang diturunkan dari Tuhanmu dan janganlah ikuti selain Dia sebagai pemimpin. Sedikit sekali kamu mengambil pengajaran”


Dan sesungguhnya, hanya Allah lah yang berhak membuka dan menyinari diri mereka dengan nur hidayah…firman Allah “sungguh, kami telah menurunkan ayat-ayat yang member penjelasan. Dan Allah member petunjuk siapa yang Dia kehendaki ke jalan yang lurus” surah An-Nur ayat ke 46 (24:46).


Aku juga bersyukur dikala rakan-rakan aku leka dengan couple masing-masing, aku masih dilindungi Allah daripada melakukan perkara maksiat itu..walaupun pada mulanya aku merasakan akulah manusia paling malang diantara sahabat-sahabat rapatku kerana tidak mempunyai couple..tapi kini bila aku sedari, nyata, aku lebih beruntung daripada mereka. aku cuba mengingati sahabat aku yang lalai dengan dunia couplenya..aku cuba mendekati dengan cara berhikmah..aku tahu dia punyai ilmu agama..tapi apakan daya, dia tertipu dengan keasyikan dunia, dengan tipu daya syaitan.. sehinggakan dia rase bahawa bile dia bercouple, dia akan lebih rajin study..subahanaAllah.. ya Allah, aku hanya mampu berdoa agar hatinya terbuka untuk berubah..aku sedih, dikala aku diberi hidayah untuk berubah, tetapi rakan2 ku masih terkontang-kanting dalam dunianya yang penuh tipu daya itu.. aku akan tekadkan diri, aku akan terus cuba menasihatinya seperti firman Allah dalam surah Ali-Imaran ayat 104 (3:104) “ dan hendaklah ada diantara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan , menyuruh kepada maaruf dan mencegah kepada yang mungkar; mereka adalah orng2 yang beruntung”…


Dikala ini, aku hanya mampu berdoa dan terus berdoa..agar rahmat yang diberikan Allah ini kekal hingga ke akhir hayat ku..aku sedar, inilah jalanku..inilah cara hidupku..aku akan terus mentarbiyahkan diri aku..dan aku akan berjuang dijalan MU ya Allah, jalan dakwah yang aku cari –cari sebelum ini..jalan hidup yang megisi ruang kekosong hati ini..bantulah aku ke jalanmu Ya Allah..lantas aku teringatkan surah Al-Baqarah ayat 208 (2:208) “hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam ISLAM KESELURUHANNYA dan janganlah kamu turuti langkah-langkag syaitan, sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu”…


Ya Allah, tingkatkanlah keimananku serta ketaqwaan ku dan perkukuhi lah ia,
Tingkkatkan lagi rasa cinta ini kepada Mu dan Rasul MU
Jauhkanlah Diri ku dari godaan si durjana yang suka menerkam hati-hati yang suci,
Bantulah aku dalam jalan dakwah ku,
Agar di akhirat kelak, aku terlepas daripada tanggungjawabku.. (" dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata," mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau diazab Allah dengan azab yang keras?" mereka menjawab "agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada tuhanmu dan agar mereka bertaqwa"-(7:164))
Dan memasuki syurga Mu yang kekal Abadi..

.:: disaat ini, aku begitu bersyukur..dikala aku lemah, ada ikhwah akan membangkitkan semangat aku semula, bila aku leka, ada ikhwah yang akan memberi peringatan kepada aku, ketika aku susah, ada ikhwah yang sudi datang membantu. Begitu hebat sekali ikatan ukhuwah ini. Perkukuhkanlah ikatan ukhuwah antara kami ini ya Allah-doaku.. ::.


Sabda Rasullulah S.A.W : “ Tidak beriman salah seorang diantara kamu hingga dia mencintai saudaranya seperti dia mencintai dirinya sendiri” (hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

-Nukilan HAMBA ALLAH-

1 ulasan:

yang pernah membaca... berkata...

Subhanallah ya akhi....
Lama juga hati ini tidak tersentuh..

Alhamdulillah..membaca luahan hati antum menyebabkan ana tersedar dari lamunan..

Ana semoga istiqamah ya Akhi..
Uhibbukafillah...

 
Foto saya
Pemuda Kelantan, Eksekutif IT di sebuah syarikat Oil and Gas. seorang musafir mencari bekalan amal untuk meraih Husnul Khatimah, kerana pengakhiran yang baik akan mendapat sesuatu yang baik di sana..hidup untuk mencari keredhaan Allah s.w.t "Tidak aku jadikan jin dan manusia itu melainkan hanyalah untuk beribadah kepadaKu"-51:56

Pengikut

Popular Posts